טיפול בגידולים שפירים

טיפול בגידולים שפירים

הרדיוכירורגיה חוללה מהפכה של ממש בטיפול בגידולים שפירים תוך גולגולתיים.
אחוזי ההצלחה בטיפולים אלה הם גבוהים ביותר – כ- 95% לטווח ארוך. ברדיוכירורגיה אפשר לטפל בגידולים שלא ניתן להגיע אליהם בניתוח קונבנציונלי.

הרדיוכירורגיה מתאימה לטיפול בגידולים קטנים. גידולים גדולים, בשל נפחם הרב, מפעילים לחץ ניכר על רקמת המוח סביבם וגורמים לפגיעה תפקודית. במקרים אלו, הדרך הטיפולית הנכונה היא ניתוח לכריתה מלאה במידת האפשר או ניתוח לצמצום נפח הגידול. ד"ר שפיגלמן מתמחה בטיפול משולב (כריתה ניתוחית ורדיוכירורגיה) בגידולים מורכבים.

מטרת הרדיוכירורגיה היא "חיסול ביולוגי" של הגידול: לגרום לכך שתאי הגידול לא יוכלו עוד להתרבות ועל ידי כך, למנוע את המשך צמיחתו של הגידול. כך מתבטל הסיכון לפגיעה בתפקודו או האיום על חייו של המטופל.
גידול שפיר יכול להישאר באותו גודל לאחר הטיפול מבלי לפגוע ביכולת המטופל לנהל חיים מלאים. גם עם זאת, אצל רוב המטופלים הגידול מצטמק בהדרגה עם השנים.
המטופל עובר בדיקות דימות (MRI) לעתים מזומנות (בדרך כלל פעם בשנה) כדי שהצוות הרפואי יוכל לעקוב אחר נסיגת הגידול.

להלן שני סוגי הגידולים השפירים הנפוצים ביותר לטיפול ברדיוכירורגיה:

מנינגיומה ((Meningioma:

כ- 20% מהגידולים התוך-גולגולתיים הם מנינגיומות – גידולים הנוצרים ממעטפות המקיפות את המוח ואת חוט השדרה.

רדיוכירורגיה מהווה כלי טיפולי יעיל ביותר במנינגיומות בבסיס הגולגולת, במקומות בהם לא ניתן לנתח בשיטה פתוחה, כמו באזור הגת המחילתית(Cavernous sinus) . בגידולים אלה, המערבים מבנים חיוניים (עורקים המזינים את רקמת המוח או עצבים היוצאים מבסיס המוח), לעתים קרובות ניתוח קונבנציונלי מסתיים בכריתה חלקית של הגידול. רדיוכירורגיה יכולה להשלים טיפול על ידי הקרנת שארית הגידול או במקרים מתאימים לבטל בכלל את הצורך בכריתה, ועל ידי כך להביא לריפוי תוך כדי מניעת סיבוכים קשים.

מנינגיומה פארא-סגיטלית (הגדלה בסמוך לסינוס הסגיטלי העליון, שהינו הנתיב הראשי לניקוז הדם מהראש אל הלב) שהיא הנפוצה ביותר, היא דוגמה קלאסית ליתרונות של שילוב דרכי טיפול. לעתים קרובות המנינגיומה מסננת את הסינוס וכריתת המרכיב הזה בניתוח פתוח עלולה לגרום לפגיעה תפקודית קשה. לעומת זאת, ברדיוכירורגיה ניתן להקרין גם את החלק התוך-סינוסלי של הגידול, מבלי לפגוע בסינוס עצמו.

נוירומה אקוסטית ((Acoustic Neuroma:

זהו גידול שפיר המתפתח בתעלת השמע הפנימית סמוך לעצב השמע, לעצב הפנים ולעצב שיווי המשקל, ומשם הוא צומח במשך שנים בצורת אגס אל תוך הגולגולת בסמוך לגזע המוח. הוא עלול לפגוע בשיווי המשקל ובשמיעה בצד הגידול, ומאוחר יותר בעצב הפנים.

בטיפולי רדיוכירורגיה הסיכון לפגיעה בעצב הפנים הינו נמוך ביותר – בסדרה של דר' שפיגלמן פגיעה בעצב הפנים הייתה בשיעור של פחות מ 1%. זהו אחוז קטן משמעותית מהסיכון הטמון בניתוח קונבנציונלי. הסיכון לפגיעה בשמיעה נעמד בשנים האחרונות בכ 35% (פגיעה בשמיעה מאוד קשורה למצב השמיעה לפני הטיפול).
רדיוכירורגיה הפכה בשנים האחרונות לטיפול בחירה בגידולים אלה בזכות שיעורי הצלחה גבוהים ביותר יחד עם מזעור הסיכונים לגפיעה תפקודית.

לדר' שפיגלמן אחת הסדרות הגדולות בעולם ברדיוכירורגיה של גידולים אלה (למעלה מ 900 נוירומות אקוסטיות טופלו על ידיו עד כה).

ועוד

אדנומות בלוטת יתרת המוח (pituitary adenomas)
גידולים אלו אשר מתפתחים מתאי בלוטת יתרת המוח יכולים להכיל תאים שמפרישים הורמונים או תאים לא תפקודיים. הגידולים שמפרישים הורמונים באים לידי ביטוי ברובם כשהם עדיין בנפח קטן בגלל הפעילות ההורמונלית המופרזת (כגון מחלת קושינג, אקרומגליה) בעוד שהגידולים שאינם מפרישים מתגלים כשהם גדלים מעבר לגבולות של האוכף התורכי (מיקום הבלוטה בבסיס הגולגולת) ופוגעים בעצבי הראיה העוברים מעליו. הטיפול המקובל בגידולים אלו הינו כריתה ניתוחית בגישה טרנספנואידלית (דרך האף). לעתים קרובות ובעיקר בגידולים גדולים, הניתוח לא מביא להחלמה בשל הסתננות הגידול באזורים בהם לא ניתן להכנס בניתוח (כגון הגת המחילתית). במקרים אלו, רדיוכירורגיה מהווה כלי טיפולי יעיל ביותר, עם שיעורי החלמה גבוהים מאוד.

טיפול בגידולים ממאירים

רדיוכירורגיה מתאימה במיוחד לתהליכים גרורתיים במוח שמקורם בגידולים שהתפתחו באיברים שונים בגוף, ביניהם בכליות, במעי, בעור (מלנומה), בשד ובריאות. במקרים רבים, רדיוכירורגיה היא השיטה העיקרית לטיפול במחלה גרורתית מוחית, עם אחוזי הצלחה העוברים את ה- 90%.

מחלה רב מוקדית
ברוב המכריע של המקרים, מחלה גרורתית במוח היא רב מוקדית. בשל כך, לניתוח קונבנציונלי תפקיד מוגבל בטיפול במחלה זאת: כריתה ניתוחית של מספר מוקדים תוך-מוחיים הינה מסורבלת ואינה מיטבה עם המטופל.
השיטה הקלאסית לטיפול במצבים אלו הייתה קרינה כלל-מוחית (Whole Brain Radiotherapy), בה כל רקמת המוח נחשפת למנות קרינה גבוהות. לחשיפה זו פוטנציאל לגרימת נזק לרקמה בריאה ולהפרעה תפקודית שתפגום באיכות החיים של המטופל.
רדיוכירורגיה חוללה מהפכה בטיפול בגרורות מוחיות, הודות לכך שהיא מאפשרת לטפל בו-זמנית ובאופן נקודתי במוקדים רבים במוח ללא נזק לרקמה הבריאה. רדיוכירורגיה מביאה לחיסול תאי הגידול. מנגנונים טבעיים מופעלים מיד ומביאים לסילוק התאים הממאירים בהדרגה.
כשם שהם גדלים מהר – כך הגידולים הממאירים נעלמים מהר, בדרך-כלל תוך מספר שבועות.
בבית חולים אסותא תל אביב ובהנהגת דר' שפיגלמן, הוחל בשנת 2014 לראשונה בעולם בטיפול רדיוכירורגי במחלה גרורתית רב מוקדית במוח בשיטה שמאפשרת הקרנה של עד 15 גושים שונים בו זמנית, שיטה שמביאה לשינוי יסודי ביכולת השתלטות על מחלה גרורתית מוחית.

האם יש מקום לכריתה ניתוחית?
לניתוח קונבנציונלי עדיין מקום בטיפול בגידול גרורתי במוח, כשהגידול גדול מדי וגורם לפגיעה תפקודית משמעותית. ההחלטה על הדרך הטיפולית המועדפת נעשית באופן פרטני. דר' שפיגלמן מתמחה בטיפול משולב (ניתוחי ורדיוכירורגי) בגידולים גרורתיים במוח.